Abstract:
Peneliten punika migunakaken peneliten kuantitatif. Sumber datanipun
awujud data angket kaliyan hasil tes kemampuanipun lare babagan unggahungguh
basa Jawa. Kanthi populasi sedaya siswa wonten ing SMP Negeri 2
Kaliwiro, lajeng dipunpundhut sampelipun 30% saking jumlah 421 siswa,
dipunpundhut dados 122 siswa. Metode ingkang dipun ginakaken inggih punika
metode survey kanthi teknik pengumpulan data migunakaken angket kaliyan tes.
Instrumenipun migunakaken angket kaliyan tes ingkang wonten gegayutanipun
kaliyan pendidikan formal tiyang sepuh kaliyan unggah-ungguh basa Jawa siswa.
Kagem validitas, pangripta migunakaken validitas eksternal, inggih punika
instrumen dipun ujikaken dhateng siswa didik SMP Negeri 2 Kaliwiro ingkang
cacahipun 30 lare, saklajengipun dipunetang kanthi migunakaken rumus nilai
simpangan, wondene reliabilitas migunakaken reliabilitas internal migunakaken
rumus Spearman Brown.
Saking pembahasan data, tinemu tingkat pendidikan formal tiyang sepuh
cekap sae inggih punika saking jumlah sampel 122, tinemu 95,5% tiyang sepuh
siswa pendidikan formalipun setingkat dasar kaliyan menengah, 3,28%
pendidikan formal inggil, kaliyan 0,82% mboten ngemu pendidikan formal.
Babagan punika mbuktekaken bilih pendidikan formal tiyang sepuhipun siswa
kagolong inggil. Salajengipun hasil saking tes unggah-ungguh basa Jawa siswa
tinemu 5,74% lare kanthi kasil sae, 92,64% kasil tes cekap, kaliyan 1,64% kanthi
kasil kirang. Babagan punika mbuktekaken bilih unggah-ungguh basa Jawa lare
cekap sae. Salajengipun kasil wau dipunkorelasikaken migunakaken rumus
korelasi produk momen. Kasil korelasi antawis variabel tingkat pendidikan formal
tiyang sepuh kaliyan unggah-ungguh basa Jawa lare didik (rxy)0,606, kanthi rtabel
taraf kesalahan 5% (tingkat kawigaten 95%) tinemu skor 0,176, mila rhitung> rtabel.
Babagan punika mbuktekaken menawa tingkat pendidikan formal tiyang sepuh
kaliyan unggah-ungguh basa Jawa lare didik wonten hubungan ingkang kuat.